Saturday 23 May 2009

Belajar ilmu tauhid itu tanda Islam... Belajar ilmu syahadah itu tanda Iman...

Belajar ilmu tauhid itu tanda Islam.. Belajar ilmu syahadah itu tanda Iman.. Belajar ilmu tauhid, allah kekal kita binasa, belajar ilmu syahadah allah kekal, kita terpelihara. Bukankah didalam syurga itu kekal berbahgia? Jadi kesimpulannya..tak cukup dengan ilmu tauhid sahaja....
Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan Rasul, dan ulil amri diantara kamu, Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al-Qur’an dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan yang Maha Pemurah (Al-Quran), Kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) Maka syaitan Itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya. Dan Sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk. (QS 43 Ayat 36-37)
Sebab apa kene jadi orang islam beriman? sebab tak nak jadi orang islam munafik..dan orang islam fasiq serta orang islam musyrik...semua ni duduknya di neraka..
ILMU itu satu jalan..amalan itu kenderaan..ilmu tanpa amalan sia-sia..amal tanpa ilmu sesat.. Sekarang ni ramai ada ILMU tapi tak mahu AMAL... bila suruh amal mereka takut...sebab tu balajar Ilmu syahadah..kerana dengan ilmu syahadah kita tahu sah batal amalan kita..jadi baru lah rajin kita beramal...Kalau Amal itu sah, tanda nya kita akan rasa seronok berama bahkan menambahkannya..l. tapi kalau amal itu tidak sah..dia akan menjadi satu yang berat dan semakin berkurang..
ok pasal ilmu syahadah....kita tahu rukun islam itu 5 perkara. 2 kalimah syahadah, solat, puasa zakat dan haji. Solat ada rukun, amal, syarat sah dan batalnya.. puasa pun ada rukun, amal, sah dan batalnya..begitu juga zakat dan haji..semua ni kita belajar masa kat sekolah lagie kan..... tapi pernah tak kita terfikir..apa dah jadi dengan rukun islam yg pertama tadi?? sekadar lafaz je tinggal?? tiada amalan yg kita buat.sampai ke hari ini...?
Jadi yang tertinggal tu le yg nak dibincangkan...kita tahu solat itu tiang agama..tapi boleh ke kita dirikan tiang diatas tanah berlumpur? sure tak kukuh..nak kukuh kene bina asas..asas itu lah ilmu syahadah..
Kalimah syahadah itu ada 2 kan.. satu tu lailahaillalah (ini kalimah islam - ilmu tauhid dan muhammadar rasulullah inilah kalimah iman - ilmu syahadah)
Ok semua makhluk yg ada dimuka bumi ini 7 tingkat langit dan 7 tingkat bumi ini bertasbih..tasbihnya ioalah LAILAHAILLAH... maka semua itu islam....pokok, gunung, malaikat, jin..semuanya kan allah jadikan itu islam.
Jadi kalau kita manusia..sekadar percaya kepada ALLAH, pokok, gunung, kerbau, lembu pun percaya pada allah..sekadar zikir LAILAHAILLAH..sama lah kita dengan makhluk itu semua...tetapi ingat. kita ni allah jadikan sebagai manusia..jadi kita ada cara tasbih yang lebih hebat dari makhluk2 itu tadi...
hehe ok sambung balik..kalimah muhamamdar rasullulalh itu kalimah ikutan.. ikut muhammad..apa yg muhamamd buat itu betul... kita pergi ke ayat pertama yg diturunkan kepada nabi muhammad. Iqra bismirabikal lazi kholak. kholakol insanamin 'lak. maksud nya : BACALAH (sebutlah) nama tuhanmu (ALLAH) yg menjadikan. (SEMUA MAKHLUK SAMA) DIA MENJADIKAN MANUSIA DARI SEGUMPAL DARAH (HATI).. ini yg dirurun pada rasullullah dalam surah pertama..
Jadi huraian ayat 1-2 tu tu ialah..allah menyuruh rasul SEBUT NAMA ALLAH. kemudian ALLAH MENJADIKAN SEMUA MAKHLUK SAMA. YG TAK SAMA IALAH MANUSIA SEBAB? SEBAB NYA MANUSIA NI JADI DARI HATI. apa maksud jadi dari hati? maksudnya tergolonglah seseorang itu sebagai insan..sekira nya hati nya baik..baik tu macam mana? iaitu menyebut nama ALLAH (BALIK AYAT1 semula)
Jadi.kesimpulannya. kalimah muhammadar rasullullah itu ialah menyebut nama ALLAH. bukan sebut AR_RAHMAN, atau AAR_RAHIM, atau SUBHANALLAH, atau LAILAHAILLAH..tetapi ALLAH..ok kita pergi pula..kepada bab..apa canggihnya nama ALLAH ni berbanding dgn LAILAHAILLAH, SUBHANALLAH, dan sebagainya..
Sebutan AR-rahman, arahim tu KALAM allah. tempatnya dilidah. sebut allah itu NAMA ALLAH..tempatnya dihati.. yg nak saya bincang ni ialah sebutan ALLAH dihati (BALIK PAD AYAT 2 tadi)
Bila kita sebut LAILAHAILLAH, atau SUBHANALLAH, atau AR-rahman dan 99 nama yang lainnya itu bererti kita memuliakan ALLAH..tetapi apa bila kita menyebut ALLAH dihati itu tandanya kita MEMULIAKAN DAN DIMULIAKAN oleh ALLAH. itu lah bezanya..
Jadi kenapa perlu tau ilmu syahadah? kerana ilmu syahadah itu lah yg membawa iman. iaitu menyebut nama ALLAH banyak2 didalam hati.. kalau tak "CELAKALAH ORANG YANG DIHATINYA TIDAK BERZIKIR KEPADA ALLAH (MENYEBUT DAN MENDENGAR KALIMAH ALLAH) MEREKA ITU DALAM KEADAAN SESAT YANG NYATA" (Al-Zumar:22).. maka sebut ALLAH2 dihati tu rukun islam pertama..itulah AMALAN SYAHADAH...
Ingat senang ke nak jadi manusia? jadi sebab tu allah meletakkan syahadah itu di rukun peratma..supaya jadi manusia dulu...baru iman....dalam surah pertama lagi allah dah suruh sebut nama allah...supaya tak jadi makhluk yg lain..supaya hati yyg sebut nama allah itu bersih dan dapat jadi insan.
"kemudian apabila telah selesai solat maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati allah semasa kamu berdiri atau duduk dan semasa kamu berbaring.." An-Nisa : 103 <--ni amalan syahadah

2 comments:

Tok jabat said...

TERIMA KASIH HJH atas perkongsian ilmu....zikir hati Allah Allah ni hadir sendiri bila selalu berzikir lidah...tapi saya tak perasan pula akan perkaitan dengan kalimah syahadah.. ayat Iqro semuanya tu...Alhamdulillah atas pencerahan yang di beri...

Anonymous said...

Alhamdulillah...
sudah betullah ini jalannya, apalagi nak risau cari yang lain, tinggal korang cari guru mursyid untuk meniti rahasia diri